Saturday 12 May 2012

Pokok Kaktus



Kali ini saya nak bicara pula tentang pokok kaktus...

Saya suka pokok kaktus sebab ia tumbuh dengan pelbagai bentuk biarpun setengah daripadanya tidak mengeluarkan bunga. 

Pokok Kaktus...pelbagai warana dan bentuk yang menarik

Satu lagi, senang nak jaga pokok kaktus kerana tidak perlu di siram setiap hari.............hehe. senang kan????? Bagi yang malas nk siram tiap-tiap hari tu, boleh la beli pokok kaktus sekarang.

Sebelum itu, anda perlu tahu dulu serba sedikit tentang kaktus ini..

Pokok kaktus ini sebenarnya berasal dari tumbuhan berbunga famili Cactaceae dan terdapat lebih dari 80 jenis spesis pokok kaktus ini.

Antaranya ialah: 

Zygocactus Truncatus








Trichocereus Spachianus










Sedum Acre












Craculla












Tentu anda tertanya-tanya bagaimana pokok ini boleh hidup tanpa air..

Haa... inilah yang saya nak share...sebenarnya pokok kaktus ini banyak terdapat dan hidup di tanah gurun yang kering kontang. Apa yang menakjubkan lagi pokok kaktus boleh  tumbuh pada waktu yang lama tanpa air. Jadi x perlu la siram selalu sebab pokok kaktus memiliki akar yang panjang untuk mencari air dan memperlebarkan penyerapan air dalam tanah. Air yang diserap kaktus disimpan dalam ruang di batangnya. Kaktus juga memiliki daun yang berubah bentuk menjadi duri sehingga dapat mengurangi penguapan air lewat daun. ... itu je la setakat yang saya tahu...hehe

Pokok Kaktus yang hidup di tanah gurun


Kadang-kadang tu leceh juga nak memasukan semula pokok kaktus ni....durinya tajam sangat.. terpaksa kena pakai sarung tangan..

Tapi...anda harus tahu, duri yang terdapat pada pokok kaktus ini sebenarnya memainkan peranan penting dalam kitaran hidupnya untuk menghalang dan mempertahankan diri dari haiwan pemakan tumbuhan atau herbivor.

Stenocereus Thurberi
Rebutia muscula














Echinopsis (Lobivia)


No comments:

Post a Comment